Svar: Ferie med baby
20. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Karina
Hvor lyder det bare dejligt med en tur til Gran Canaria - jeg ville gerne med ... :)
Mikkel må meget gerne komme i poolen og plaske lidt rundt, men du skal naturligvis ikke lade ham være i vandet for længe af gangen, da han meget hurtigt kan blive for kold. Hvis solen skinner kan du evt. tage en balje, et lille oppusteligt babybassin eller måske et af de her smarte 'klapsammen badekar' med, som du kan fylde med vand, lade stå i solen og blive opvarmet og så lade ham plaske lidt i det ...
I nogle svømmehaller er vandet kun 26 grader og det er meget, meget koldt, så 24 grader er stadig ikke varmt, selvom det er opvarmet ... Dog kan 24 grader godt føles dejligt, hvis luften er tilsvarende varm ...
26 grader er normalt en god temperatur for konkurrencesvømmere, som ofte bliver for varme i 28 grader.
28 grader er koldt, men en okay temperatur, hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.
29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.
30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe.
31 grader er lidt koldt i et varmtvandsbassin.
32 grader er minimum i et varmtvandsbassin hvis det skal være rart. 32 grader kræver at man bevæger sig hele tiden og også sørger for at børnene er aktive hele tiden. Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.
33 grader er lækkert i et varmtvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.
34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme når de bevæger sig.
Det var lidt om badetemperaturer ... Som sagt må du gerne tage Mikkel med i poolen men kort tid af gangen og se hvordan han reagerer på det og pas det ind efter hans signaler :)
Husk også masser af solcreme, solsikkert tøj - faktisk kan du også overveje om han skal have en baby våddragt, da den kan holde ham lidt varmere end et par badebukser - solhat osv.
Rigtig god ferie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske